söndag 30 januari 2011

Den perfekta frukosten

Ibland kan man bli väldigt trött på sina vanor, även om de är bra. Frukosten är att bra exempel på vanor som kan hålla i sig under väldigt lång tid. Jag brukar dock försöka variera frukosten. Ibland blir det havregrynsgröt och ibland blir det yoghurt/fil och müsli. För en vecka sedan hittade jag ett grötrecept gjord på saltå kvarns fyrkornskross. Det är klippta hela korn av havre, vete, korn och råg. Det kräver dock lite planering då kornen måste läggas i blöt över natten och gröten behöver koka lite längre än vanlig havregrynsgröt. Men det är det värt för oj vilken god gröt det blir! Jag kokar dessutom gröten på hälften vatten och hälften mjölk istället för bara på vatten, och lägger i lite linfrön och några russin. När gröten är klar kan man strö på lite hackade nötter och lägga på en klick sylt tex blåbärssylt! Inte nog med att gröten är jättegod, man håller sig även mätt längre och kan hålla hungern i styr  fram till lunch! Det är väldigt ovanligt att jag står mig ända fram till lunch då jag brukar blir galet hungrig vid tio, men med den här gröten går det alldeles utmärkt!
Jag testede även av baka bullar på fyrkornskross vilket resulterade i väldigt goda och hälsosamma bullar! ;)



1 kommentar: