söndag 30 januari 2011

Bod pod - kroppens innehållsförteckning

I kursen human nutrition håller vi just nu på med nutritionsstatusbedömning och i  fredags fick jag till min stora glädje testa på att mäta min kroppssammansättning med hjälp av en så kallad bod pod! En bod pod ser ut som ett jättestort ägg som man sätter sig i. Tekniken bakom  baseras på ändringar i lufttrycket och kroppens densitet. Man får då fram andelen kroppsfett och fettfri massa i procent. Även kalipermätning och bioimpedansmätning gjordes för att få ett säkrare resultat. Kalipermätning går ut på att man med hjälp av en speciell tång mäter hudvecket på olika ställen på kroppen, man får på så sätt fram andelen underhudsfett. Bioimpedansmätningen går ut på att man skickar en svag ström genom kroppen. Eftersom muskler och fett leder ström olika bra kan man få fram andelen fett och andelen muskler. Då man gör en bioimpedansmätning är det viktigt att ha kroppens vattenhalt med i beräkningen, för att få ett så trovärdigt resultat som möjligt. Obalans i vattenhalten kan ge en missvisande fettprocent.
Vid lunch var labben klar och jag fulladdad med ny kunskap, och visst känner jag mig nöjd med mina värden! Solen strålade och det kändes nästan som vår i luften. Ett perfekt avslut på veckan och en perfekt inledning på helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar